ZlínDnes.cz
ZlínDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Kraj zavede jednotné jízdné i kartu Kovedku

16.09.2016
Jednotná cena za jízdné, jednotný vzhled autobusů ve Zlínském kraji či nová čipová karta Kovedka. Takové plány má Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED), společnost, založená Zlínským krajem za účelem realizace dopravních zájmů kraje a jeho občanů. Nejen o těchto tématech pohovořila jednatelka společnosti KOVED Věra Fuksová v rozhovoru pro Deník ze dne 14. 9. 2016. Rozhovor přinášíme na následujících řádcích.
Kraj zavede jednotné jízdné i kartu Kovedku | Foto: Zlínský kraj
Vaše společnost má obrovský vliv na to, jak vypadá doprava kraji. Přesto si nejsem jist, kolik obyvatel má o vaší existenci povědomí. V jaké věci se na vás může veřejnost obrátit?
Myslím, že obyvatelé Zlínského kraje povědomí mají. Týdně nám od nich chodí desítky podnětů. Nejčastěji se na nás lidé obrací ve věci úprav jízdních řádů, obvykle je k nám odkážou obce. My pak hledáme kompromisy mezi tím, co by vyhovovalo jednotlivci a tím, co je v zájmu většiny cestujících, využívajících daného spojení. Svou roli pochopitelně hraje i otázka financí, tedy ekonomická efektivnost dopravy. Nicméně vždy je pro nás nejpřednější společenský zájem. Pochopitelně ještě zde máme i technický a právní faktor, jako jsou přestávky pro řidiče a podobně.

Co tvoří vaši hlavní agendu?
My jsme společnost, která je ve stoprocentním vlastnictví Zlínského kraje. Máme dva základní okruhy činnosti. První je realizace dopravního řešení na území Zlínského kraje. Jsme kontaktním místem pro občany, obce a různé instituce, kteří mají různé připomínky k jízdním řádům. Jsme zprostředkovatelem mezi nimi a dopravci, kteří v kraji působí. My jsme tím, kdo koordinuje veřejnou dopravu ve Zlínském kraji. Druhým okruhem naší činnosti je takzvané otevírání trhu veřejné dopravy.

O co přesně jde?
Zlínský kraj je na základě zákona a nařízení Evropské unie povinen otevřít trh veřejné dopravy. V současné době jsme připravovali zakázku na otevření linkové dopravy v kraji. V minulém měsíci vyhlásil kraj výběrové řízení a my budeme ti, kdo bude spolu s vybranými dopravci realizovat výsledky soutěže.

Jaký dopad bude mít otevření trhu na cestující? Co to pro ně znamená?
Budeme se snažit, aby, co se týká počtu spojů, a časové polohy spojů případné změny byly ve prospěch pravidelně cestujících. Rozsah dopravy bychom chtěli zachovat. Mělo by ovšem dojít k posunu v kvalitě vozového parku, v zadávací dokumentaci došlo k úpravě parametrů, konkrétně k jejich navýšení. Zároveň by při spuštění systému mělo dojít ke spuštění integrovaného dopravního systému. Přistoupíme k jednotnému jízdnému. Nová čipová karta Kovedka bude personifikovaná a kompatibilní i s kartou používanou v Moravskoslezském kraji resp. s jejich systémem. Připravujeme systém clearingu, tedy že si budeme vyúčtovávat s Moravskoslezským krajem tržby v linkové dopravě realizované na území sousedního kraje. Navíc, pokud se podaří vysoutěžit příznivá cena, tak věřím, že by mohlo dojít ke snížení cen tarifů. Zlínský kraj na sebe vezme takzvané riziko tržeb, bude tím, kdo určí jednotné ceny dopravného na celém území kraje.

Kdo bude kontrolovat dodržování tarifů?
My jako koordinátor. Dojde ke zřízení revizního oddělení. Budeme kontrolovat i vydávání a kupování jízdenek, návaznost spojů. Nově bude možné například motivovat dopravce prostřednictvím nastaveného smluvního vztahu, aby nedocházelo např. k odjezdu spoje ze zastávky dříve, než je uvedeno v jízdním řádu. Na tohle všechno máme zřízený moderní dispečink, kde můžeme tyto aktivity již nyní sledovat v reálném čase a vyhodnocovat je.

Dopravců jezdících mimo závazek veřejné služby se tyto záležitosti nedotknou?
Ne, ti se budou muset pouze přizpůsobit nově vzniklé situaci v rámci konkurenceschopnosti. Podmínky výběrového řízení jsou pro všechny dopravce stejné. Tvůrce systému, který bude ovlivňovat tarifní politiku a časové vedení spojů a jejich naplněnost, bude v plném rozsahu Zlínský kraj.

Neuvažujete v rámci těchto velkých změn také o zjednodušení číslováníjednotlivých spojů?
Čísla na linkách jsou dána celostátně, v době, kdy ještě nebyly kraje. Pokud bude třeba nějaké změny učinit, nebude to mít vliv na cestující veřejnost. My spíše plánujeme zavést integrovaný dopravní systém a nové dopravní zóny.

Co přinese zavedení zón?
Dnes platí cestující jízdné podle toho, kolik kilometrů ujede. V budoucnu by mělo o ceně rozhodovat, skrze kolik zón cestující projede.

Nesouvisí zavedení zón přece jen i s úpravou jízdních řádů?
Pokud se podíváme na nedávné zkušenosti z jiných krajů, nebyly cestující veřejností zásadní změny ve vedení a četnosti spojů veřejné dopravy pozitivně vnímány. V současné době v tomto směru žádnou revoluci neplánujeme, jelikož aktuální systém je léta zaužívaný a respektuje vytíženost dopravy, rozmístění škol, velkých zaměstnavatelů a tak dále. Pochopitelně bude stejně jako doposud docházet k dílčím úpravám, ale k žádnému zásadnímu systému v tomto ohledu nedojde.

Kdy vlastně má veřejnost očekávat start nového systému?
Pokud se vše podaří bez komplikací vysoutěžit, tak od 1. 1. 2018.

Ještě donedávna vaše webové stránky působily přinejmenším zastarale. Před časem došlo k aktualizaci a představení nového designu. Proč ten předešlý stav trval tak dlouho?
My jsme před rokem a půl začali spolupracovat s Univerzitou Tomáše Bati na návrhu nového designu projektu krajské integrované dopravy. Jako první nám studenti představili návrhy na vzhled autobusů, jelikož projekt počítá s jejich jednotným vzhledem. Následoval návrh karty Kovedky a pak se dočkaly i naše webové stránky. Když se totiž začalo uvažovat a jednat o budoucnosti krajské dopravy, bylo ambicí a příležitostí ji představit cestujícím v jednotném kabátě.

Součástí Kovedu je také centrální dispečink, který kontroluje autobusové i vlakové spoje na území kraje. Jak funguje?
Jedná se o moderní systém ovládaný skupinou dispečerů, kteří mohou v reálném čase sledovat jednotlivé spoje, počet cestujících a mohou pomocí zpráv komunikovat s řidičem. Zpětně také mohou vyhodnocovat efektivnost jednotlivých spojů, jejich vytíženost, zpoždění, návaznost a další náležitosti. V budoucnu by mohl systém klidně spolupracovat s hasiči či policií v případě různých živelních pohrom a tak dále.

Zmínila jste, že Kovedka bude čipová a bude vydávána na konkrétní jméno. Nehrozí při takové míře sledování možné zneužití?
Celý systém respektuje všechny zákony dané limity, které nepřipouští případné zneužití karty.
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na X

Další články z rubriky Zprávy

Ve zlínském muzeu zavládla radost z mimořádného úspěchu

Napětí, které panovalo v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně poté, co na konci dubna byla uveřejněna nominace zrekonstruovaného areálu na Ploštině na cenu Gloria Muasealis, vygradovalo v úterý 14. května odpoledne. V Obecním domě v Praze si totiž ...

VZP: Dobrou zprávou z oblasti prevence je rostoucí účast na screeningových programech

Klíčovou roli v úspěšnosti léčby onkologických onemocnění hraje včasný záchyt nemoci. Dobrou zprávou proto je rostoucí počet návštěvníků u všech třech ...

Město Zlín optimalizuje příjmy, aby mělo finanční prostředky pro další rozvoj

Statutární město Zlín realizovalo za poslední období řadu nepopulárních ekonomických kroků, které zasáhly nebo teprve zasáhnou do peněženek obyvatel m ...

Lesy ČR obnovily na Zlínsku zeď u Držkovského potoka poškozenou povodněmi

Opěrnou zeď mezi Držkovským potokem a frekventovanou silnicí druhé třídy v obci Držková na Zlínsku zrekonstruovaly Lesy České republiky jako správce v ...

Rekonstrukce železniční stanice Vsetín pokročila, cestující mají k dispozici nové zázemí

Ve Vsetíně je nový společný odbavovací terminál pro železniční a autobusovou dopravu. Cestující na nádraží mohou také naplno využívat nový podchod k j ...





Pátek 17.5.2024
Zlínský kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2024 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes